De beslissing van de Saudische overheid Nederlandse bedrijven te boycotten, pakt goed uit voor pr-bureaus in het Arabische land.

De nieuwssite Arabnews meldde woensdag dat dergelijke kantoren hun handen vol hebben aan opdrachten om het imago van Nederlandse bedrijven op te poetsen. Campagnes moeten er voor zorgen dat de bevolking zich niet tegen de bedrijven keert.

Wilders liet in december groene anti-islamstickers drukken met daarop in het Arabisch de tekst: “De islam is een leugen. Mohammed is een boef. De koran is gif.” Hij gebruikte daarbij de vlag van Saudi-Arabië, waar normaal gesproken de islamitische geloofsbelijdenis op staat.

Snel reageren op berichten in Saudische pers

Veel Nederlandse bedrijven zijn bang dat hun verkopen inzakken door het optreden van Geert Wilders. Pr-bureaus monitoren de Saudische pers en kunnen snel optreden als de publieke opinie dreigt te verslechteren.

Volgens Ahmed Abdullah van een pr-kantoor in Jeddah stromen de opdrachten binnen. “Er is grote vraag van Nederlandse firma’s voor crisismanagementprojecten om hun belangen in Saudi-Arabië te beschermen”, zei hij tegen Arabnews. “De contractwaarde van zo’n project is al snel meer dan 20.000 dollar.”

Sancties instellen duurt even

Volgens dr. Fadal Abu Al-Ainan, economisch adviseur van meerdere Saudische bedrijven, is de private sector in zijn land langzaam met het instellen van sancties. Verscheidene bedrijven weigeren zelfs en kiezen er juist voor de gemeenschappelijke belangen te beschermen die ze met Nederlandse firma's hebben.

Wel heeft hij een waarschuwing. "We zullen een grote campagne zien gericht op klanten op de Saudische markt om niet langer Nederlands te kopen als de Nederlandse regering weigert stappen te nemen tegen Wilders.''

Lees ook

Sticker van Wilders: hier kan Saudi-Arabië ons pijn doen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl